Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm), § 14 ust. 1 i ust. 2 Statutu Politechniki Łódzkiej – Uchwała Nr 88/2019 Senatu Politechniki Łódzkiej z dnia 10 lipca 2019 r., § 1 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia (Dz. U. z 2018 r. poz. 2090), w związku z § 25 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2021 r. poz. 367, z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1
1. W Zarządzeniu Nr 48/2020 Rektora Politechniki Łódzkiej z dnia 17 września 2020 r. w sprawie organizacji i uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych oraz organizacji i uczestnictwa w egzaminach, zaliczeniach i konsultacjach przeprowadzanych w pomieszczeniach Politechniki Łódzkiej w warunkach wynikających z zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania epidemii COVID-19, wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) na terenie Politechniki Łódzkiej, w tym w budynkach, obowiązek stałego zakrywania ust i nosa środkami ochronnymi, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących, przez studentów, uczestników studiów doktoranckich i doktorantów Interdyscyplinarnej Szkoły Doktorskiej Politechniki Łódzkiej, uczestników studiów podyplomowych, kursów, szkoleń i innych form kształcenia;”;
2) w Załączniku nr 1 do ww. Zarządzenia:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przy wejściach do budynków Uczelni, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne lub konsultacje nauczycieli należy umieścić komunikat w języku polskim i w języku angielskim nakazujący wchodzącym uczestnikom zajęć i osobom postronnym zastosowanie w celu zakrywania ust i nosa środków ochronnych, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących oraz zdezynfekowanie rąk przed wejściem do budynku i każdorazowo przed wejściem do pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia lub konsultacje. Przez „Uczestnika zajęć” w niniejszych zaleceniach rozumie się studenta, doktoranta, uczestnika studiów podyplomowych, kursu, szkolenia i uczestnika innych form kształcenia odbywającego zajęcia w Uczelni.”,
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Zajęcia dydaktyczne mogą być przeprowadzane, w grupach o liczebności wynikającej z przepisów powszechnie obowiązujących, w audytoriach, salach dydaktycznych i salach laboratoryjnych, pod warunkiem zachowania odpowiednich odstępów tj. min. 1,5 m w każdym kierunku pomiędzy uczestnikami zajęć oraz pomiędzy uczestnikami i prowadzącymi zajęcia. Stoliki w salach należy ustawić i obsadzać uczestnikami w taki sposób, aby pomiędzy osobami zachowany był co najmniej 1,5-metrowy odstęp w każdym kierunku.”,
c) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Uczestnicy zajęć dydaktycznych mają bezwarunkowy obowiązek przez cały czas trwania zajęć zakrywania ust i nosa przy użyciu środków ochronnych, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących. Uczelnia nie zapewnia wyposażenia uczestników zajęć w te środki ochrony.”,
d) pkt 17 otrzymuje brzmienie:
„17. Prowadzący zajęcia podczas poruszania się po sali powinni mieć zakryte usta i nos, stosując do tego celu środki ochronne, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących.”,
e) pkt 19 otrzymuje brzmienie:
„19. Zaleca się zapewnienie uczestnikom zajęć możliwości krótkotrwałego opuszczenia pomieszczenia, w którym odbywają się zajęcia na okres 15 minutowych przerw w zajęciach, w odstępach maksymalnie co 45 minut. Dodatkowo takie przerwy w zajęciach należy wykorzystać do przewietrzenia pomieszczeń.”;
3) w Załączniku nr 2 do ww. Zarządzenia:
a) w rozdziale „Grupowe pisemne zaliczenia i egzaminy” pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Egzaminy i zaliczenia pisemne mogą być przeprowadzane w audytoriach, salach dydaktycznych i salach laboratoryjnych Politechniki Łódzkiej pod warunkiem zachowania odpowiednich odstępów pomiędzy zdającymi oraz pomiędzy zdającymi i prowadzącym zaliczenie. Liczba osób w sali nie może przekraczać liczebności wynikającej z przepisów powszechnie obowiązujących. Stoliki w sali należy ustawić i obsadzać zdającymi w taki sposób, aby pomiędzy zdającymi zachowany był co najmniej 1,5-metrowy odstęp w każdym kierunku.”,
b) w rozdziale „Grupowe pisemne zaliczenia i egzaminy” pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Wymaga się by zdający przez cały czas trwania zaliczenia lub egzaminu stosowali w celu zakrywania ust i nosa środki ochronne, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących. Uczelnia nie zapewnia wyposażenia zdających w te środki ochrony.”,
c) w rozdziale „Grupowe pisemne zaliczenia i egzaminy” pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Prowadzący egzamin i nauczyciele wspomagający, podczas poruszania się po sali powinni mieć zakryte usta i nos stosując środki ochronne, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących. ”,
d) w rozdziale „Indywidualne ustne egzaminy, zaliczenia i konsultacje” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Nauczyciel i uczestnik w czasie przebywania we wspólnym pomieszczeniu powinni mieć zakryte usta i nos stosując środki ochronne, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących. Uczelnia nie zapewnia tych środków ochrony dla zdających lub konsultowanych.”;
4) w Załączniku nr 3 do ww. Zarządzenia:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Na terenie Politechniki Łódzkiej, w tym w budynkach obowiązuje zasada zakrywania ust i nosa przy użyciu środków ochronnych, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących.”,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Podczas zajęć w sali mogą przebywać wyłącznie uczestnicy zajęć (zgodnie z planem zajęć) i nauczyciele prowadzący zajęcia. Liczba osób w sali nie może przekraczać liczebności wynikającej z przepisów powszechnie obowiązujących.”,
c) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Osoby biorące udział w zajęciach są zobowiązane do posiadania własnych środków ochronnych zasłaniających usta i nos, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących. Uczelnia nie zapewnia tych środków ochrony dla uczestników zajęć. Osoby bez ww. środków nie będą wpuszczane na zajęcia, co jest traktowane jako nieobecność na zajęciach.”,
d) pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Prowadzący zajęcia podczas poruszania się po sali powinni mieć zakryte usta i nos.”;
5) w Załączniku nr 4 do ww. Zarządzenia:
a) w rozdziale „Grupowe zaliczenia i egzaminy pisemne” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Podczas egzaminu lub zaliczenia w sali mogą przebywać wyłącznie zdający i nauczyciel przeprowadzający egzamin/zaliczenie. Liczba osób w sali nie może przekraczać liczebności wynikającej z przepisów powszechnie obowiązujących.”,
b) w rozdziale „Grupowe zaliczenia i egzaminy pisemne” pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Zdający są zobowiązani do posiadania i stosowania przez cały czas trwania egzaminu lub zaliczenia własnych środków ochrony zasłaniających usta i nos, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących. Uczelnia nie zapewnia tych środków ochrony. Osoby bez ww. środków nie będą wpuszczone do sali egzaminacyjnej, co będzie traktowane jako nieobecność na egzaminie lub zaliczeniu.”,
c) w rozdziale „Grupowe zaliczenia i egzaminy pisemne” pkt 16 otrzymuje brzmienie:
„16. Prowadzący egzamin lub zaliczenie i nauczyciele wspomagający, podczas poruszania się po sali egzaminacyjnej powinni mieć zakryte usta i nos.”,
d) w rozdziale „Indywidualne egzaminy i zaliczenia ustne, konsultacje bezpośrednie” pkt 7otrzymuje brzmienie:
„7. Osoby przystępujące do egzaminu, zaliczenia lub konsultacji są zobowiązane do posiadania i stosowania własnych środków zasłaniających usta i nos, których nakaz noszenia wynika z przepisów powszechnie obowiązujących. Uczelnia nie zapewnia tych środków ochrony. Osoby bez ww. środków nie będą wpuszczone do pomieszczenia, w którym odbywa się egzamin/zaliczenie/konsultacja, co będzie traktowane jako nieobecność na egzaminie/zaliczeniu.”.
2. Pozostałe postanowienia zarządzenia nie ulegają zmianie.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 8 marca 2021 r.